3/19 література

16.03.2020
Українська література

Урок №2

Тема:Іван Нечуй-Левицький.Життєвий і творчий шлях письменника як новий імпульс української літератури.
Розглянути ілюстрації на стр.12 та виконати до них завдання
Скласти хронологічну таблицю стр.12-13

Підручник О.Авраменко " Українська література"10 клас (головна сторінка)

Переглянути репортаж про Івана Нечуя-Левицького за посиланням
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=g-2cWgo36BE&feature=emb_logo

Урок №3
Тема:"Кайдашева сім'я"І.Нечуя-Левицького-соціально-побутова повість-хроніка.

Теорія літератури
Соціально-побутова повість-хроніка -у повісті виписані родинні події,вони розгортаються динамічно,послідовно й стрімко,що є ознаками хроніки.

Скласти паспорт повісті за теоретичним матеріалом на стр.14
Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)

Переглянути відеоматеріали за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=cmjKirMry6U


17.03.2020
Українська література

Урок №4

Тема:Реалізм повісті І.Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я".Актуальність проблеми батьків і дітей.


Більше ніж століття відділяє нас від часу написання І. Нечуєм-Левицьким повісті „Кайдашева сім'я“, але життя героїв, їхні вчинки і поведінка хвилюють нас і зараз. У чому ж секрет такого довголіття літературного твору? Мені здається, найперше, у художній майстерності автора. І. Нечуй-Левицький не бере предметом дослідження якихось визначних, незвичайних подій, не кидає своїх героїв у вир випробувань. Він показує буденне сімейне життя, день за днем, рік за роком. І відзначає, що не всі можуть пройти випробування часом та „сімейними війнами“ і зберегти при цьому гідність, поетичну душу

. (Головні герої: Омелько Кайдаш — голова сім'ї, Маруся Кайдашиха, їхні сини — Карпо і Лаврін, невістки — Мотря і Мелашка. Другорядні — Параска Гришиха та Палажка Солов'їха)

Реалізм — мистецький напрям ХІХ століття, що зображував типові характери в типових обставинах, прагнучи до глибокого й панорамного змалювання життя в його закономірностях і суперечностях. Його основні ознаки:
□ соціальна зумовленість характеру людини, змалювання згубного впливу антигуманного світу на вчинки і долю героїв;
□ історизм у відтворенні явищ дійсності (бачення історичної перспективи, взаємодія минулого, теперішнього і майбутнього);
□ психологізм — відтворення внутрішнього світу героїв; гуманізм — співчуття і протест проти всіх форм соціального і духовного поневолення людини.



Ці прикмети реалізму знайшли своє втілення у повісті, де письменник показав змізерніння особистості, домінування Кайдашів, відсутність глибоких життєвих ініціатив, які б давали широкий простір думкам і почуттям. У „Кайдашевій сім'ї“ письменник заговорив не тільки про занепад споконвічно високої ролі батька в українському суспільстві, не тільки показав зло, яке оселилося в людському серці й дало страшні плоди, не лише вдався до змалювання контрастних пар літературних героїв, щоб увиразнити типові образи українських селян, а й показав, за словами літературознавця Володимира Панченка, „людей, які не сміються“, адже щирого сміху в повісті нема. Твір „населений“ дуже серйозними, навіть похмурими людьми. Лише інколи пробує жартувати Лаврін, а Мотря й Кайдашиха якщо й сміються, то хіба що зі злістю. Їм не до сміху, оскільки вони — учасники великої родинно-побутової війни, якій не видно кінця.
Звісно, Нечуй-Левицький разом з художніми персонажами сміється крізь сльози, адже показує руйнування традиційних підвалин життя українського селянства, моральний занепад і духовну деградацію поневоленого народу

.
Скласти план-характеристику головних персонажів повісті.
Виконати завдання №8 ,на стр.41-42
Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)




23.03.2020

Урок № 5
 Тема : Колоритні людські характери в повісті І.Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я". Ствердження цінностей національної етики засобами комічного.
1. Доберіть заголовок до кожної частини повісті "Кайдашева сім'я".
2.Виишіть із повісті цитати-приклади засобів комічного, розглянутих у статті підручника(с. 18).
3. Перегляньте фільм "Кайдашева сім'я" і підготуйте невелике повідомлення про майстерність екранізації однойменної повісті : утілення ідеї твору, переконливість характерів, гру акторів, позасюжетні елементи тощо (за бажанням).

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)


Урок № 6

Тема : Панас Мирий. Життєвий і творчий шлях письменника "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" Панаса Мирного та Івана Білика - перший український соціально-психологічний роман.

 Теорія літератури : соціально-психологічний роман-це один із різновидів романного жанру, в якому в складних, часто в екстремальних життєвих ситуаціях розкриваються багатогранні характери героїв з усім розмаїттям їхнього психологічного функціонування в контексті соціального середовища. Для соціально-психологічних творів характерне розкриття несподіваних вчинків, прихованих причин поведінки персонажів через розкриття спадкових факторів, потаємних бажань, роздумів, мрій, снів. На відміну від соціально-побутових творів, у яких увага митця прикута до повсякденного життя, зримих, передусім соціальних, причин і наслідків поведінки персонажів, автор соціально-психологічного твору досліджує взаємини особи і соціуму, враховуючи психологічні чинники: інтелектуальні зусилля, емоції, інтуїцію, свідомі й несвідомі поривання людини.

Переглянувши відеоматеріал про Панаса Мирного "Два світи Панаса Мирного",випишіть у хронологічній послідовності основні події життя письменника.

https://thclips.com/video/fNDV_5hMsXc/два-світи-панаса-мирного-сурдопереклад.html

24.03.2020

Урок №7

Тема:Широта представлення народного життя в романі Панаса Мирного та Івана Білика "Хіба ревуть воли,як ясла повні?".
Опрацювати матеріал підручника стр.47-50
Переглянути онлайн-урок за темою.
Прочитати роман (скорочено) стр.55-59

https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=sIdpIxRM2HY&feature=emb_logo

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)



30.03.2020


Урок № 8

Тема: Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукача до розбійництва.

Прочитати роман стр.55-59.
Виконати завдання №6 стр.59.


31.03.2020

Урок №9

Тема: Жіночі образи в романі "Хіба ревуть воли,як ясла повні?". Ствердження народних поглядів на духовне здоров'я людини.


Випишіть із роману цитати для характеристики образів Галі,Христі,Мотрі.

06.04.2020

Урок №10

Тема:Контрольна робота 
  • Напишіть твір на одну із тем: "Чи актуальна,на вашу думку,повість І Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я" у наші дні?,  "Пошук ідеалів і проблема вибору в романі Панаса Мирного"Хіба ревуть воли, як ясла повні?";Історія - людських доль";"Два товарищі (Порівняльна характеристика Чіпки та Грицька)".
07.04.2020

Урок №11

Тема: "Театр корифеїв".Розвиток драматургії.Від аматорських гуртків до "театру корифеїв"Популярність "театру корифеїв".

Прочитайте матеріал про театральне життя в Україні другої половини 19 ст.і випишіть у зошит головне(законспектуйте) стр.61-63.

Виконайте завдання №1,стр.61

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)


13.04.2020

Урок №12

Тема:Іван Карпенко-Карий.Життєвий і творий шлях митця,світогляд,багатогранність діяльності,новаторство.

Прочитайте відомості про Івана Карпенко-Карого й випишіть у хронологічному порядку головні події життя письменника стр.64-66.

Переглянувши відеоматеріал про дебют і діяльність Марії Заньковецької в "Театрі корифеїв".запишіть свої роздуми,через що батько Марії змінив своє ставлення до театрального вибору дочки.

https://www.youtube.com/watch?v=KJWCF7EwPpY


 14.04.2020

Урок №13

Тема: Комедія "Мартин Боруля",її сценічна історія.Дворянство як міф про краще життя.

Теорія літератури:Жанри драматичних творів
Драмати́чні жа́нри — це типи літературних творів, які притаманні драмі.
Цей рід літератури охоплює безліч драматичних жанрів :
Трагедія - драматичний твір, в основу якого покладено дуже гострий, непримиримий і життєво важливий для певної епохи конфлікт, незвичайний герой потрапляє у безвихідне становище, вступає в боротьбу з нездоланними в даній ситуації силами і часто гине (І. Карпенко-Карий «Сава Чалий»).
Комедія - драматичний твір, у якому дійові особи зображуються у смішних ситуаціях, нещадно висміюються людські пороки та негативні соціально-побутові явища.
Власне драма - драматичний твір, в основу якого покладено гострий життєвий конфлікт, напружену боротьбу й складні переживання персонажів, але розв'язка не має трагічного характеру, відсутня свідома настанова на комічне (Т. Шевченко «Назар Стодоля», І. Франко «Украдене щастя»).
Трагікомедія - драматичний твір, у якому поєднані риси трагедії і комедії.
Мелодрама - повчально-моралізаторський, підкреслено емоційний драматичний твір з гострою фабулою, в якому персонажі різко діляться на добрих і лихих.
Водевіль - невелика, часто одноактна весела п'єса, в основу якої покладено анекдотичну подію і в якій розмови героїв чергуються з жартівливими піснями, танцями.
Містерія - масова драматична вистава на сюжети релігійних легенд.
Драма-феєрія - це різновид драми з фантастичним сюжетом, з неймовірними перетвореннями, де поряд із людьми діють фантастично-міфічні істоти.

Перетворіть текстовий матеріал про жанри драматичних творів на таблицю (у зошиті).

Законспектувати теоретичний матеріал стр.72-74

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)





21.04.2020

Урок № 14

Тема: Підміна особистісних етичних цінностей становою належністю в комедії Івана Карпенко-Карого "Мартин Боруля".

Випишіть із п'єси "Мартин Боруля"по одному прикладу іронії,сарказму,гротексу.



Розберемо 5 основних видів комічного на прикладах із творів українських письменників.
  1. Гумор – доброзичливий сміх, спрямований на розкриття певних вад людського характеру або недоладностей у життя людей*.
Наприклад, у п’єсі І. Карпенка-Карого “Мартин Боруля” гумором сповнені діалоги дійових осіб, зокрема, намагання Мартина прищепити членам своєї родини дворянські риси:
Мартин. Ну, годі! Сідай, душко! Омелько привезе самуварь, чаю, сахарю і… кофію. Чай я пив і знаю, як його настановлять, то сам тобі розкажу; а кофію не знаю, як роблять… Піди ти зараз до Сидоровички — вона зна — і повчися у неї. І розпитай гарненько, як його роблять і коли його подають: чи до борщу, чи на ніч?
  1. Іронія – приховане кепкування, уживання слова в оберненому, протилежному значенні. Іронія може бути доброзичливою, сумною, злою, дошкульною. Дошкульна, гнівна іронія близька до сарказму*.
Приклад іронії, близької до сарказму, в поемі Т. Шевченка “Сон”:
А той, щедрий та розкошний,
Все храми мурує;
Та отечество так любить,
Так за ним бідкує,
Так із його, сердешного,
Кров, як воду, точить!..
А братія мовчить собі,
Витріщивши очі!
  1. Сатира – різке осміювання, критика всього негативного. Об’єкт висміювання часто малюється у перебільшено смішному вигляді*.
У поемі “Сон” саркастично-карикатурно подано образ цариці:
Цариця-небога,
Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще, на лихо, сердешне
Хита головою.
Так оце-то та богиня!
Лишенько з тобою.

А я, дурний, не бачивши
Тебе, цяце, й разу,
Та й повірив тупорилим
Твоїм віршемазам.
  1. Сарказм – глузування над людиною, державою, діяльністю організацій, що ґрунтується на почутті переваги мовця над тим, про що він говорить. Буває їдким, викривальним, гірким. Сарказм близький до іронії*.
У нас же й світа, як на те —
Одна Сибір неісходима!
А тюрм, а люду!.. Що й лічить!
Од молдаванина до фінна
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
(поема “Кавказ”)
  1. Ґротеск – художній засіб, що ґрунтується на свідомому перебільшенні, контрастах трагічного й комічного, переплетінні реального з фантастичним*.
Ґротесковою є сцена “генерального мордобитія” в поемі “Сон”:
Дивлюсь, цар підходить
До найстаршого… та в пику
Його як затопить!..
Облизався неборака;
Та меншого в пузо —
Аж загуло!.. А той собі
Ще меншого туза
Межи плечі; той меншого,
А менший малого,
А той дрібних, а дрібнота
Уже за порогом
Як кинеться по улицях,
Та й давай місити
Недобитків православних,
А ті голосити;
Та верещать; та як ревнуть:
«Гуля наш батюшка, гуля!
Ура!.. ура!.. ура! а-а-а…
Перегляньте кінофільм "Мартин Боруля"


27.04.2020

Урок № 15

Тема: Написання твору-роздуму за творчістю Івана Карпенко-Карого.


Напишіть твір-роздум на одну з обраних тем: "Розкрийте походження літературного походженя псевдоніма Івана Тобілевича", "Доведіть,що п'єса "Мартин Боруля"І.Карпенко-Карого-реалістичний твір".


28/04/2020

Урок №16

Тема:Іван Франко-письменник,учений,громадський діяч.Багатогранність діяльності письменника.

Прочитайте відомості про І.Франка й запишіть основні події в житті митця,стр.76-82

Який епізод життя І.Франка вас найбільше вразив,запишіть у зошити.Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)


04.05.2020

Урок №17

Тема:Відродження,символ вічної жіночності,материнства,краси в сонеті І Франка "Сікстинська мадонна".
Франкова концепція поступу людства,вираження незламного оптимізму в поезії І.Франка "Гімн".

Опрацювати теоретичний матеріал на стр.83-85

Як ви розумієте образ революціонера у вірші "Гімн"(запишіть у зошити)

Вивчити напам' ять вірш І. Франка "Гімн"

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)

05.05.2020

Урок №18

Тема:Поетична збірка І.Франка "Зів' яле листя".Любовні мотиви в поезіях.

Опрацювати теоретичний матеріал,стр.86-90(виписати основні тези).

Вивчити напам' ять вірш "Чого являєшся мені у сні"

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)


12.05.2020

Урок №19

Тема:Філософська поезія Івана Франка.Драматизм людських стосунків у "Легенді про вічне життя".

Теорія літератури:

 Філософська поезія — твори, які у своєму змісті передають прагнення людського розуму в образно-емоційній формі висвітлити важливі питання сенсу життя. Ці питання піднімали у своїх творах Тіт Лукрецій Кар, Данте Аліг'єрі. В українській літературі до філософської лірики звертався Григорій Сковорода,Іван Франко.

Опрацюйте короткий огляд теоретичного матеріалу на стр.91,прочитайте "Легенду про вічне життя",стр.91-95.


18.05.2020

Урок №20заповніть літературний 

Тема:Поема "Мойсей"-вершинний твір Івана Франка.Проблематика твору.

Прочитавши огляд поеми "Мойсей",заповніть літературний  паспорт твору,стр.95-96.

Прочитати поему стр.99-107

Теорія літератури:


Терци́на (італ. terzina, від terza rima — третя рима) — строфа з трьох рядків п'ятистопного ямба, в якій середній рядок римується з крайнім — першим і третім — у наступній строфі (аба бвб вгв гдг тощо), завершуючись окремим рядком, римованим з другим рядком попередньої строфи.
Вперше застосована у «Божественій комедії» Данте Аліґ'єрі, широко використовувана і в українській поезії:
(…) Перехопило дух. Жахлива мить! …а
Я мчуся у безодню, у геєну, …………..б
де небуття, де темний хаос спить. ……а
Я бачу вічну темряву страшенну, ……..б
і серед тиші чорної небес ……………….в
пишучу руку великовогненну …………..б
і троє слів: мене, текел, фарес. ………..в (М. Драй-Хмара).
Терциною називають і окремий ліричний за обсягом твір (Б. Лепкий «Терцина»), фрагмент до поеми (вступ до поеми «Мойсей» І. Франка), частину епопеї (2-ий розділ «Попелу імперій» Юрія Клена).

Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)


19.05.2020

Урок №21

Тема:Характеристика героїв поеми І.Франка "Мойсей".Пролог до поеми-заповіт українському народові.

Охарактеризуйте головних героїв поеми(запишіть у зошити) стр.97-98.

Доведіть у письмовій формі,що Мойсей в одноіменній поемі І.Франка-це друге "Я" її автора

.Підручник О.Авраменко "Українська література" 10 клас (головна сторінка)






















6 коментарів: